Zgoda przez internet |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Środa, 17 Luty 2016 09:45 |
Jesteś niezadowolony z towaru zamówionego przez internet? Sprzedawca nie chce go wymienić? Komisja Europejska właśnie uruchomiła wielojęzyczną platformę internetowego rozstrzygania sporów. Można z niej korzystać niezależnie czy towar został kupiony w kraju czy zagranicą. Alternatywne rozstrzyganie sporów jest szybkim i niedrogim sposobem uzyskania porozumienia - rozstrzygnięcie sporu zabiera średnio 90 dni. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet. Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) stanowi punkt kompleksowej obsługi dla unijnych konsumentów i sprzedających dążących do rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zakupów przez internet dokonanych zarówno w kraju, jak i za granicą. Kompleksowa obsługa polega na kierowaniu sporów do korzystających z platformy krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (ADR), które zostały wybrane przez państwa członkowskie po spełnieniu kryteriów jakości i zgłoszone Komisji. Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: - Konsumenci, którzy napotykają trudności przy zakupach przez internet, najczęściej nie składają skarg, gdyż myślą, że procedura jest zbyt długa, a problem i tak nie zostanie rozwiązany. Platforma internetowego rozstrzygania sporów jest nowatorskim narzędziem, dzięki któremu konsumenci i sprzedający mogą zaoszczędzić czas i pieniądze. Dzięki niej wzrośnie zaufanie konsumentów kupujących przez internet i poprawi się sytuacja przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż transgraniczną, co wzmocni europejski jednolity rynek cyfrowy. Główne cechy platformy: Platforma jest przyjazna dla użytkownika i dostępna na wszystkich rodzajach urządzeń. Wypełnianie przez konsumentów formularza skargi na platformie ogranicza się do trzech prostych kroków. Doświadczenia europejskich konsumentów, którzy skorzystali z alternatywnego rozstrzygania sporów, są najczęściej pozytywne: 70 proc. z nich było zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi za pomocą tej procedury. Jest to dla konsumentów dodatkowa metoda rozstrzygania sporów, która nie zastępuje możliwości oddania sprawy do sądu. Ten drugi sposób jest jednak zazwyczaj kosztowniejszy i dłuższy (jedynie 45 proc. konsumentów jest zadowolonych ze sposobu rozpatrzenia ich skargi przez sąd). Sprzedający również odniosą korzyści z nowej platformy, ponieważ procedury alternatywnego rozstrzygania sporów pozwolą im uniknąć wysokich kosztów sądowych i ułatwią zachowanie dobrych stosunków z klientami. Kontekst Podstawą prawną utworzenia platformy internetowego rozstrzygania sporów jest rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich , w którym opisano główne funkcje platformy, a także przebieg procedury rozstrzygania sporu zapoczątkowanej na platformie. Rozporządzenie to oparto na dyrektywie w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich , której celem jest zapewnienie konsumentom sposobów alternatywnego rozstrzygania sporów wynikających z umów zawartych ze sprzedającymi. Alternatywne rozstrzyganie sporów możliwe jest niezależnie od rodzaju zakupionego towaru lub usługi, miejsca zakupu – w sklepie tradycyjnym czy internetowym – i od siedziby sprzedającego – w państwie konsumenta czy w innym państwie członkowskim. Państwa członkowskie ustalają listę krajowych organów alternatywnego rozstrzygania sporów (organów ADR). Wszystkie organy ADR obecne na tej liście muszą spełniać wiążące wymogi jakości wynikające z unijnych przepisów. Dodatkowe informacje Platforma ODR |