Będziemy jezdzić bardziej ekologicznie |
Wpisany przez Anna Jedrzejewska |
Piątek, 05 Październik 2018 07:31 |
Samochody hubrydowe i elektryczne powoli stają się rzeczywistością. Stan środowiska wymaga jednak, aby nadal ograniczać emisje powodowane przez samochody. Dlatego też Parlament Europejski chce zmniejszenia zanieczyszczeń z samochodów na drogach UE do 2030. Dlatego też PE przegłosował wstępnie propozycje, kóre obejmują: • Sposoby na szybsze wprowadzanie na rynek samochodów elektrycznych • Wprowadzanie badań emisji CO2 w warunkach rzeczywistych • Wezwanie do wsparcia produkcji europejskich baterii Emisje CO2 z nowych samochodów powinny być zredukowane o 40%, a wzrosnąć powinna liczba pojazdów o zerowej lub niskiej emisji, zdecydowali posłowie w środę. W przyjętym projekcie przepisów, posłowie proponują ustanowienie wyższego celu dla redukcji emisji ze wszystkich nowych samochodów na terenie UE o 40% do 2030 roku (w porównaniu do celu redukcji o 30% do 2021 roku zaproponowanego przez Komisję Europejską), z celem pośrednim o wysokości 20% do 2025 roku. W przepisach ustanowiono też podobne cele dotyczące nowych ciężarówek. Producenci, których średnia emisja CO2 przekroczy te cele, zapłacą karę do budżetu UE, która zostanie wykorzystana na podnoszenie kwalifikacji pracowników dotkniętych zmianami w sektorze motoryzacyjnym, ustalili posłowie. Producenci samochodów musieliby również zapewnić, że pojazdy o zerowej i niskiej emisji, emitujące mniej niż 50 g CO2 na kilometr, osiągną 35% udział w rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2030 roku oraz 20% udział do 2025 roku. Badanie emisji CO2 w warunkach rzeczywistych do 2023 Parlament wzywa Komisję Europejską do przedłożenia w ciągu dwóch lat planów dotyczących testów rzeczywistych emisji CO2 przy użyciu urządzenia przenośnego, takiego jak niedawno wprowadzone dla NOx. Do tego czasu emisje, CO2 muszą być mierzone na podstawie danych z liczników zużycia paliwa przez samochody. Posłowie uważają, że, od 2023 roku, muszą zostać wprowadzone testy rzeczywistych emisji zanieczyszczeń pochodzących z jazdy. Społeczne skutki dekarbonizacji Posłowie zdaja sobie sprawę, że, że społecznie akceptowalne i sprawiedliwe przejście do mobilności bez emisji wymaga zmian w całym łańcuchu wartości w sektorze motoryzacyjnym, co może mieć negatywne skutki społeczne. UE powinna zatem promować rozwój umiejętności i realokację pracowników w sektorze, szczególnie w regionach i społecznościach najbardziej dotkniętych transformacją. Posłowie wzywają również do wsparcia europejskiej produkcji baterii. Oznakowania oraz emisje w cyklu życia Do końca 2019 roku Komisja Europejska będzie musiała przedstawić projekt przepisów o dostarczeniu konsumentom dokładnych i porównywalnych informacji na temat zużycia paliwa, emisji CO2 i zanieczyszczeń przez nowe samochody. Od 2025 roku producenci samochodów będą musieli składać sprawozdania cyklu życia emisji CO2 z nowych samochodów wprowadzanych na rynek, stosując wspólną metodologię. Kolejne kroki Sprawozdanie przyjęto 389 głosami, do 239, przy 41 wstrzymujących się od głosu. Ministrowie UE przyjmą wspólne stanowisko 9 października. Negocjacje z posłami w sprawie porozumienia w pierwszym czytaniu rozpoczną się 10 października. |