O prezydencji niemieckiej słów kilka |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Poniedziałek, 27 Lipiec 2020 09:07 |
Jak wiemy, przez najbliższe pół roku rolę państwa-przewodniczącego w Radzie Unii Europejskiej pełnią Niemcy. Zanim przejdziemy do omówienia priorytetów prezydencji niemieckiej, przy pomnimy podstawowe informacje o prezydencji. Prezydencja czyli rotacyjne przewodnictwo w Radzie UE Co 6 miesięcy kolejne państwo członkowskie przejmuje rotacyjną prezydencję w Radzie. W tym okresie przewodniczy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach, pomagając zapewnić ciągłość prac UE. Państwa członkowskie, które mają kolejno sprawować prezydencję, ściśle ze sobą współpracują trójkami. System ten został wprowadzony w 2009 r. traktatem lizbońskim. Każda grupa trzech państw wyznacza długofalowe cele i przygotowuje wspólny program tematów i ważnych spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy. Na podstawie tego programu każde z trzech państw opracowuje własny, bardziej szczegółowy 6-miesięczny program. Zadania prezydencji Prezydencja kieruje pracami Rady nad unijnym ustawodawstwem oraz dba o ciągłość programu UE, porządek procedur legislacyjnych i współpracę państw członkowskich. Prezydencja ma 2 główne zadania: 1. Planowanie i prowadzenie posiedzeń Rady i jej organów przygotowawczych Prezydencja przewodniczy posiedzeniom Rady w poszczególnych składach (z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych) oraz jej organów przygotowawczych: stałych komitetów (takich jak Komitet Stałych Przedstawicieli – Coreper) oraz grup roboczych i komitetów zajmujących się bardzo szczegółowymi sprawami. 2. Reprezentowanie Rady w stosunkach z innymi instytucjami UE Prezydencja reprezentuje Radę w stosunkach z innymi instytucjami UE, zwłaszcza z Komisją i Parlamentem Europejskim. Stara się wypracować porozumienie co do aktów ustawodawczych podczas rozmów trójstronnych, nieformalnych negocjacji i posiedzeń komitetu pojednawczego. Prezydencja pracuje w ścisłej koordynacji z: • przewodniczącym Rady Europejskiej Prezydencja wspomaga ich prace, a czasem jest proszona o wykonanie pewnych zadań w zastępstwie wysokiego przedstawiciela, np. o reprezentowanie Rady do Spraw Zagranicznych przed Parlamentem Europejskim lub przewodniczenie tej Radzie, gdy dyskutuje ona nad wspólną polityką handlową. Priorytety programu prezydencji Niemiec Niemcy, które objęły prezydencję 1 lipca 2020, są pierwszym krajem z nowej trójki prezydencji: po nich kolejno prezydencję obejmą Portugalia i Słowenia. Priorytety prezydencji niemieckiej wynikają z jej motta: „Razem na rzecz odbudowy Europy”. Program prezydencji skupia się wokół 6 tematów wiodących: • trwałe przezwyciężenie pandemii COVID-19 i odnowa gospodarcza Priorytety, którymi kierować się będzie prezydencja niemiecka, stanowią punkt odniesienia dla działań na najbliższe pół roku, podczas którego pojawią się już na wstępie m.in. takie zadania, jak bezpośrednie wsparcie dla krajów i regionów w walce z pandemią oraz jej społeczno-gospodarczymi konsekwencjami, wynegocjowanie nowych Wieloletnich Ram Finansowych oraz Funduszu Odbudowy, zawarcie porozumienia z Wielką Brytanią w sprawie przyszłych stosunków, po wygaśnięciu, 31 grudnia 2020, okresu przejściowego. Prezydencja niemiecka w Radzie UE skupi się bezpośrednio na przezwyciężaniu pandemii Covid-19. Jej cele to: zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa, wspieranie odbudowy europejskiej gospodarki i wzmacnianie spójności społecznej w Europie. W dążeniu do tych celów Niemcy chcą opierać się na wspólnie uzgodnionych działaniach, europejskiej solidarności i wspólnych wartościach. Jednocześnie, jak czytamy w programie prezydencji „Głównym wyznacznikiem naszych dążeń będzie przezwyciężenie gospodarczych i społecznych skutków pandemii COVID-19.” Jak deklarują autorzy programu prezydencji: „Przyszłe WRF będą ważnym wkładem w utrwalenie odnowy – zainwestujemy w ten sposób w przyszłość naszego kontynentu. Fundusze strukturalne UE pozostaną nadal znaczącymi elementami, łagodzącymi gospodarcze i społeczne skutki pandemii COVID-19 i stymulującymi ożywienie gospodarcze w regionach. Chcemy przyjęcia odpowiednich aktów prawnych podczas naszej prezydencji w Radzie, żeby zapewnić możliwie szybką dostępność środków. (...) Decydującym warunkiem odnowy w Europie jest odnowa gospodarcza europejskich przedsiębiorstw. Pragniemy zwiększyć ich odporność i konkurencyjność oraz wzmocnić strategiczne europejskie łańcuchy wartości. Dotyczy to produkcji przemysłowej, a w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Integralną częścią strategii na rzecz odnowy gospodarczej jest również polityka ochrony konsumentów. (...) Naszym naczelnym priorytetem jest ochrona obywatelek i obywateli UE. Właśnie w dobie kryzysu naszą powinnością jest wywiązanie się z tej odpowiedzialności przez solidarną i zrównoważoną politykę socjalną i politykę zatrudnienia.” Zgodnie z programem prezydencji, UE musi także „wyciągnąć wnioski z doświadczeń pandemii COVID-19 i wspólnie przygotować Unię do sprawniejszego reagowania na wyzwania w przyszłości. W odniesieniu do drugiego priorytetu, jakim jest „silniejsza i bardziej innowacyjna Europa”, prezydencja wskazuje na następujące zadania, które zamierza realizować: Rozwijanie suwerenności cyfrowej UE – chodzi o to, by Europa dysponowała kompetencjami na najwyższym światowym poziomie w dziedzinie kluczowych technologii cyfrowych, a przy tym zapewniła otwartość europejskiego jednolitego rynku. Jak wskazują autorzy programu, dla pomyślnego przejścia transformacji cyfrowej i ekologicznej niezbędne są konkurencyjny przemysł europejski i sprawnie działające MŚP. Dlatego też prezydencja chce perspektywicznie rozwijać europejską strategię Komisji dla przemysłu i MŚP w celu wzmocnienia współpracy europejskiej szczególnie w zakresie innowacyjnych technologii kluczowych. Koniecznym element reform warunkującym wzmacnianie UE i jej innowacyjności jest „zrównoważona architektura rynków finansowych, stabilna polityka finansowa i sprawiedliwość podatkowa”. W programie czytamy: „Chcemy pogłębiać unię rynków kapitałowych, aby wspierać modele finansowania oparte na rynku kapitałowym, kontynuować integrację i zwiększać międzynarodową konkurencyjność europejskiego rynku. Zapewni to korzystniejsze warunki finansowania realnej gospodarki oraz inwestycji strategicznych. Wspieramy rozwijanie unii bankowej, by zwiększyć stabilność systemu finansowego i wzmocnić europejski jednolity rynek.” Budowa sprawiedliwej Europy, to – zdaniem autorów programu – proces długofalowy, a wyzwania dla bezpieczeństwa społecznego będą przybierać na sile w następstwie transformacji ekologicznej, cyfrowej i demograficznej. Dlatego też prezydencja kształtować będzie zmiany w tych dziedzinach w sposób społecznie odpowiedzialny i sprawiedliwy dla osób w każdym wieku, w tym poprzez promocję równouprawnienia kobiet i mężczyzn, wsparcie osób z niepełnosprawnościami i aktywność społeczeństwa obywatelskiego, w tym aktywność obywatelską ludzi młodych. Budowa Europy zrównoważonej w planach prezydencji opierać się będzie na ambitnej polityce klimatycznej i środowiskowej, dostępnej i czystej mobilności, produkcji zielonej energii (w tym morskiej energii wiatrowej), zrównoważonym podejściu do rolnictwa, rybołówstwa i rozwoju wsi w celu wykorzystania ich potencjału. Niezbędne będzie także sprawiedliwe podejście w dziedzinie polityki zatrudnienia, polityki społecznej (w tym równości szans kobiet i mężczyzn) i ochrony konsumentów. Jak czytamy w programie: „Proces transformacji gospodarczej warunkujący am¬bitną politykę klimatyczną i środowiskową może pomyślnie przebiegać tylko wtedy, gdy będzie wyważony na poziomie polityki gospodarczej oraz sprawiedliwy społecznie i popierany przez całe społeczeństwo”. Zgodnie z programem, celem UE pod kierownictwem prezydencji niemieckiej jest „udzielenie zrównoważonej i inkluzywnej odpowiedzi na gospodarcze i społeczne skutki pandemii COVID-19 i współkształtowanie przejścia do zrównoważonej gospodarki”. Europa bezpieczeństwa i wspólnych wartości opierać się musi na praworządności niezbędnej dla funkcjonowania UE. Dlatego też prezydencja zamierza angażować się w szerokim zakresie na rzecz wzmocnienia podstawowych wartości, a w szczególności na rzecz wspólnego, opartego na współdziałaniu i konstruktywnego traktowania tematu praworządności. W programie prezydencji czytamy: „Przestrzeganie standardów praworządności w Unii i w jej państwach członkowskich jest też podstawo¬wym warunkiem prawidłowego wykorzystania środków budżetowych UE. W związku z tym wspieramy propozycję Komisji w sprawie powiązania środków budżetowych UE z przestrzeganiem standardów w zakresie praworządności w państwach członkowskich. (...) Ponadto jesteśmy przekonani, że wszędzie tam, gdzie w państwach członkowskich występują uchybienia w zakresie praworządności, trzeba zdecydowanie wykorzystywać mechanizmy przewidziane w traktatach europejskich. Dotyczy to zarówno procedur z art. 7 TUE jak też postępowań przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.” Prezydencja niemiecka deklaruje także dalsze prace nad przystąpieniem Unii Euro¬pejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, demokratyzację internetu, walkę w dezinformacją w sieci, zwalczanie przestępstw z nienawiści i rasizmu oraz walkę z antysemityzmem i wszelkimi innymi przejawami nietolerancji. Istotną rolę w programie prezydencji zajmie także zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom, w tym poprzez poprawę współdziałania służb policyjnych, zwalczanie terroryzmu, zapewnienie bezpieczeństwa sieci energetycznych i sieci internet oraz wszelkich kluczowych instytucji. Prezydencja niemiecka pracować będzie także nad reformą polityki migracyjnej i azylowej, w tym poprzez wprowadzenie obowiązkowych procedur na granicach zewnętrznych UE, aby w ramach postępowania wstępnego dokonywać wczesnej kategoryzacji wniosków o udzielenie azylu, ich rozpatrzenia, a wobec jawnego braku potrzeby ochrony odmowy zgody na wjazd do UE, a także wzmocnienie i rozbudowę zdolności Unii Europejskiej w zakresie przesiedleń. Wśród planów geostrategicznych prezydencji niemieckiej znajdujemy: - kształtowanie kompleksowej i aktywnej współpracy UE z USA, obejmującej szeroki dialog polityczny i pozytywną transatlantycką agendę handlową. - uzgodnienie ambitnego i kompleksowego partnerstwa między UE i Zjednoczonym Królestwem, w pełni odpowiadającemu szerokiemu zakresowi i głębi naszych stosunków (w tym pomyślne zakończenie negocjacji między Unią Europejską i Zjednoczonym Królestwem na bazie wspólnie przyjętej deklaracji politycznej i mandatu negocjacyjnego Komisji, a przede wszystkim pełne wdrożenie umowy o wystąpieniu. - jednolitą, wyważoną politykę wobec Chin, w której UE kierować się będzie długofalowymi wspólnymi interesami i wartościami UE. Oczywiście, UE pod kierunkiem niemieckiej prezydencji realizować będzie także wszelkie działania międzynarodowe w dziedzinie, współpracy na rzecz pokoju, współpracy w ramach modernizacji Światowej Organizacji Handlu, działań humanitarnych na świecie, współpracy w ramach NATO, a także wypracowywania i wdrażania umów o współpracy z partnerstwie pomiędzy UE oraz krajami i organizacjami regionalnymi. Tekst programu prezydencji niemieckiej w języku polskim dostępny pod adresem: https://www.eu2020.de/blob/2363548/a70fe31786bb2506b3a51d9b2e26c76f/pdf-programm-pl-data.pdf |