Kształcenie i szkolenie: umiejętności podstawowe i cyfrowe niezbędne do nauki, pracy i życia |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Poniedziałek, 16 Listopad 2020 09:16 |
Image by Gerd Altmann from Pixabay Komisja Europejska opublikowała 12 listopada doroczny Monitor Kształcenia i Szkolenia. Przedstawiła w nim analizę sytuacji pod względem kształcenia i szkolenia w UE i jej państwach członkowskich. W tegorocznym wydaniu specjalną uwagę poświęcono nauczaniu i uczeniu się w epoce cyfrowej. Kryzys związany z koronawirusem uwypuklił znaczenie nauczania i uczenia się z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych, a także unaocznił istniejące niedociągnięcia w tej dziedzinie.. Pomimo niedawnych inwestycji państw członkowskich w infrastrukturę cyfrową dla sektora edukacji wewnątrz państw i między nimi utrzymują się znaczne różnice. Choć powszechnie uważa się, współczesna młodzież to pokolenie cyfrowych tubylców, badania wskazują, że wielu młodych ludzi nie zdobywa umiejętności cyfrowych na wystarczających poziomie. We wszystkich badanych państwach ponad 15% uczniów nie ma wystarczających umiejętności. Ponadto z danych OECD wynika, że unijni nauczyciele szkół gimnazjalnych rzadko mają możliwość szkolenia się w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) do celów nauczania. Nauczyciele ci zgłaszają silną potrzebę doskonalenia zawodowego w dziedzinie wykorzystywania umiejętności cyfrowych w nauczaniu. W swojej dorocznej ocenie sposobu, w jaki unijne systemy oświaty radzą sobie z największymi wyzwaniami, Komisja wskazuje na postępy w obniżaniu odsetka osób wcześnie kończących naukę i zwiększaniu liczby osób uczących na wszystkich poziomach – od edukacji wczesnej do szkolnictwa wyższego. Autorzy Monitora podkreślają jednak utrzymujące się wyzwanie, jakim jest wyposażenie wszystkich młodych ludzi w umiejętności podstawowe. W przybliżeniu co piąty piętnastolatek nie osiąga wystarczającego poziomu w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych, aby móc w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Ze względu na wpływ warunków społeczno-ekonomicznych na wyniki w nauce i umiejętności podstawowe uczniów konieczne jest zmniejszenie niekorzystnych różnic w dziedzinie edukacji oraz przepaści cyfrowej między uczniami. Jak wynika z najnowszych danych przedstawionych w Monitorze, uznając wpływ odpowiednich inwestycji w edukację na wzrost gospodarczy i włączenie społeczne, państwa członkowskie utrzymały wydatki publiczne na edukację na poziomie ok. 10% całkowitych wydatków publicznych. Źródło i więcej informacji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_20_2050 |