Azyl i powroty: Komisja proponuje tymczasowe środki prawne i praktyczne kroki w obliczu sytuacji nadzwyczajnej na zewnętrznej granicy UE z Białorusią |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Piątek, 03 Grudzień 2021 15:34 |
Środki te umożliwią wspomnianym państwom członkowskim ustanowienie szybkich i uporządkowanych procedur w celu opanowania sytuacji przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych praw i zobowiązań międzynarodowych, w tym zasady non-refoulement (zasada prawa międzynarodowego, która stanowi, że osoby, której odmówiono przyznania statusu uchodźcy, nie wolno deportować do kraju, w którym groziłoby jej niebezpieczeństwo lub prześladowania). Wniosek jest odpowiedzią na apel Rady Europejskiej do Komisji o zaproponowanie wszelkich niezbędnych zmian w unijnych ramach prawnych oraz konkretnych środków wraz z odpowiednim wsparciem finansowym w celu zapewnienia natychmiastowej i odpowiedniej reakcji zgodnie z prawem UE i zobowiązaniami międzynarodowymi, w tym poszanowania praw podstawowych. Środki, opierające się na art. 78 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wejdą w życie po ich przyjęciu przez Radę. Zasięgnięta zostanie opinia Parlamentu Europejskiego. Środki będą obowiązywały przez okres 6 miesięcy. Proponowane środki tymczasowe Środki zawarte w niniejszym wniosku mają charakter nadzwyczajny i wyjątkowy. Będą one obowiązywały przez okres 6 miesięcy, chyba że zostaną przedłużone lub uchylone, i będą miały zastosowanie do obywateli państw trzecich, którzy nielegalnie przedostali się na terytorium UE z Białorusi i przebywają w pobliżu granicy, a także tych, którzy stawiają się na przejściach granicznych. Główne elementy wniosku to: Nadzwyczajna procedura zarządzania migracją i azylem na granicach zewnętrznych: • Trzy wspomniane państwa członkowskie będą mogły wydłużyć okres rejestracji wniosków o udzielenie azylu do 4 tygodni, w porównaniu z obecnym terminem od 3 do 10 dni. Wspomniane państwa członkowskie mogą również stosować procedurę azylową na granicy do rozpatrywania wszystkich wniosków o udzielenie azylu i ewentualnych odwołań w nieprzekraczalnym terminie 16 tygodni – z wyjątkiem przypadków, w których nie można zapewnić odpowiedniego wsparcia osobom ubiegającym się o ochronę międzynarodową, które mają szczególne problemy zdrowotne. Należy przy tym priorytetowo traktować wnioski uzasadnione oraz wnioski rodzin i dzieci. • Świadczenia materialne w ramach przyjmowania: Świadczenia oferowane przez państwa członkowskie w ramach przyjmowania skupiają się na zaspokojeniu podstawowych potrzeb, w tym na zapewnieniu tymczasowego schronienia dostosowanego do sezonowych warunków pogodowych, a także żywności, wody, odzieży, odpowiedniej opieki medycznej oraz pomocy osobom wymagającym szczególnego traktowania, przy pełnym poszanowaniu godności ludzkiej. Ważne jest, aby państwa członkowskie ściśle współpracowały z Biurem UNHCR i odpowiednimi organizacjami partnerskimi w celu zapewnienia ludziom wsparcia w obecnej sytuacji nadzwyczajnej. • Procedura powrotu: Wspomniane państwa członkowskie będą mogły stosować uproszczone i szybsze procedury krajowe, m.in. w zakresie powrotu osób, których wnioski o udzielenie ochrony międzynarodowej zostały odrzucone w kontekście obecnej sytuacji. Praktyczne wsparcie i współpraca: • Wsparcie ze strony agencji UE: Agencje UE są gotowe do udzielania wsparcia państwom członkowskim na ich wniosek. Europejski Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) może pomóc w rejestracji i rozpatrywaniu wniosków, zapewnić kontrolę przesiewową osób wymagających szczególnego traktowania i udzielać wsparcia w opracowywaniu oraz wdrażaniu odpowiednich warunków przyjmowania. Dostępne jest też dodatkowe wsparcie ze strony Fronteksu w zakresie kontroli granicznej, w tym kontroli przesiewowej i operacji powrotowych. Ponadto dostępne jest wsparcie Europolu w zakresie zapewnia danych wywiadowczych w celu przeciwdziałania przemytowi. • Ciągła współpraca: Komisja, państwa członkowskie i agencje UE będą kontynuować współpracę. Jej element stanowiło będzie zobowiązanie państw członkowskich do dalszego przekazywania odpowiednich danych i statystyk za pośrednictwem unijnej sieci ds. reagowania w obszarze migracji i na wypadek kryzysu migracyjnego. Kolejne kroki Art. 78 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego Rada może przyjąć środki tymczasowe na rzecz zainteresowanych państw członkowskich. W tym celu wymagana jest kwalifikowana większość głosów. Ze względu na pilny charakter sytuacji, po przegłosowaniu decyzji przez Radę wchodzi ona w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Źródło i więcej informacji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_21_6447 |