Polacy wierzą w Unię |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Kasia Stelmaszczyk-Mikulska |
Wtorek, 20 Marzec 2012 15:37 |
- Polacy są nadal eurooptymistami, na pewno powyżej europejskiej średniej – tak wyniki Eurobarometru 76 podsumowuje socjolog dr Jacek Kucharczyk. Komisja Europejska zaprezentowała wyniki najnowszego badania opinii społecznej, w którym obywatele Unii oceniali najważniejsze europejskie decyzje oraz wskazywali, jakie problemy uważają za najistotniejsze. 13 marca Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce zaprosiło dziennikarzy na prezentację najnowszego, jesiennego Eurobarometru przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej. W raporcie krajowym znalazły się wyniki dotyczące opinii Polaków na temat strategii "Europa 2020" oraz stanu ich wiedzy o sprawach polityki europejskiej. Wyniki dla Polski porównane zostały ze średnimi dla całej Unii Europejskiej oraz wynikami dla poszczególnych państw członkowskich. Wyniki badania, zrealizowanego między 5 a 20 listopada 2011 r., przedstawiła Agata Zadrożna z instytutu badawczego TNS OBOP. Pierwsza seria pytań dotyczyła opinii na temat unijnej strategii wzrostu na najbliższe dziesięciolecie "Europa 2020". – Tematy ujęte w strategii, zakładające rozwój w zakresie zatrudnienia, innowacji, edukacji, włączenia społecznego oraz zmian klimatu/energii, są dla przeważającej części Polaków ważne – mówiła Zadrożna. – Trzy najważniejsze dziedziny strategii to kolejno: unowocześnienie rynku pracy w celu zwiększenia poziomu zatrudnienia, pomoc osobom ubogim i wykluczonym oraz ich aktywacja, i wspieranie gospodarki. Pokazuje to, że w Polsce najistotniejszymi tematami są kwestie socjalne, w tym zatrudnienie i pomoc ubogim. Badanie pokazuje też, że Polacy są zadowoleni z ilości informacji na temat UE, jakie mogą znaleźć w mediach. Przeważa również opinia, że przekaz ten jest obiektywy. – Można nawet zauważyć pewien niedosyt informacyjny – mówiła Zadrożna. Polacy najwięcej informacji o Unii czerpią z telewizji i radia. Wyniki Eurobarometru skomentował drJacek Kucharczyk, Prezes Zarządu Instytutu Spraw Publicznych. – Niezwykle istotny jest czas realizacji badania, który przypada na koniec polskiej prezydencji, a także okres kolejnego etapu kryzysu w strefie euro i debaty o tym jak Europa ma się zmieniać. Nie zapominajmy również o prowadzonych w tym czasie negocjacjach w sprawie paktu fiskalnego i łączących się z tym faktem obawach Polski, która przecież nie jest w strefie euro, dotyczących ewentualnego pogorszenia się jej pozycji w Unii. Zdaniem Kucharczyka, z odpowiedzi polskich respondentów można odczytać ich oczekiwania, aby Europa miała wymiar bardziej społeczny, zaś Unia bardziej aktywnie przeciwdziałała negatywnym zjawiskom takim jak bezrobocie. - Nie są to nowe obserwacje, poprzednie badania Eurobarometru również pokazały te tendencje, ale w dobie kryzysu gospodarczego ten temat znów stał się priorytetem – mówił drKucharczyk. Ekspert wskazywał również na ciągle wysokie zaufanie Polaków do UE - ponad połowa uważa, że zmiany we wspólnocie zmierzają w dobrym kierunku. Można to wiązać m.in. ze stosunkowo dobrą sytuacją ekonomiczną Polski. – Najwięcej pesymistów można znaleźć w krajach szczególnie dotkniętych kryzysem gospodarczym oraz w Niemczech. Tam połowa społeczeństwa jest negatywnie nastawiona do obranego przez unię kierunku rozwoju, co zapewne wynika z faktu, że to Niemcy w dużej mierze muszą wypić to przysłowiowe piwo, które nawarzył ktoś inny – podsumowywał Jacek Kucharczyk. Standardowy Eurobarometr 76 – Raport krajowy (wybrane zagadnienia)Opinie polaków na temat strategii „Europa 2020” Wszystkie wymienione w badaniu elementy strategii „Europa 2020” są przez zdecydowaną większość Polaków uważane za ważne. Najczęściej za ważne uznają oni: unowocześnienie rynków pracy w celu zwiększenia poziomu zatrudnienia (77 proc.), a także pomoc dla ubogich i wykluczonych społecznie oraz umożliwienie im odgrywania aktywnej roli w społeczeństwie (76 proc.). W przybliżeniu dwie trzecie społeczeństwa wysoko ocenia ważność: wspierania gospodarki, która zużywa mniej zasobów naturalnych i emituje mniej gazów cieplarnianych (69 proc.), pomocy w zwiększaniu konkurencyjności bazy przemysłowej UE poprzez promowanie przedsiębiorczości i rozwijanie nowych umiejętności (65 proc.), oraz poprawy jakości i atrakcyjności unijnego systemu szkolnictwa wyższego (64 proc.). Najrzadziej za ważne cele Polacy uznają rozwój e-gospodarki za pomocą super szybkiego internetu w obrębie UE (59 proc.), jak również zwiększanie wsparcia dla polityki w dziedzinie badań i rozwoju oraz przekształcenie wynalazków w produkty (56 proc.). Ocena kierunku rozwoju Unii Europejskiej Ponad połowa (57 proc.) Polaków uważa, że Unia Europejska idzie w dobrym kierunku, aby wyjść z kryzysu i stawić czoło nowym globalnym wyzwaniom. Przeciwnego zdania jest co piąty badany (21 proc.). Pozostali oceniają kierunek zmian jako ani dobry, ani zły lub nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Optymizm mieszkańców Polski, jeśli chodzi o kierunek rozwoju UE, jest obecnie mniejszy niż przed rokiem, kiedy 69 proc. badanych oceniało go dobrze, a tylko 9 proc. źle. Stan wiedzy Polaków o sprawach europejskich 41 proc. Polaków ocenia, że są dobrze poinformowani o sprawach europejskich, przy czym jako bardzo dobrą swoją wiedzę określa jedynie 3 proc. respondentów. Więcej, bo ponad połowa badanych, przyznaje, że czują się niezbyt dobrze (50 proc.) lub nawet wcale (7 proc.) nie poinformowani o sprawach europejskich. Przed rokiem odsetek osób, które czuły się dobrze poinformowane o sprawach europejskich, był nieco niższy i wynosił 37 proc. Wiedzę o europejskich sprawach politycznych Polacy czerpią przede wszystkim z telewizji (82 proc.). Więcej niż co trzeci (37 proc.) badany dowiaduje się o tych kwestiach z audycji radiowych i tylko nieco rzadziej wymieniane są Internet (33 proc.) i prasa (32 proc.). 7 proc. respondentów w ogóle nie poszukuje informacji na ten temat. Warto zwrócić uwagę na fakt malejącego zainteresowania sprawami Unii Europejskiej. W porównaniu z wiosną 2005 roku ponad dwukrotnie (z 7 proc. do 15 proc.) zwiększył się odsetek Polaków niezainteresowanych UE. Jednocześnie zmniejszyły się odsetki osób wykorzystujących poszczególne źródła informacji: telewizję (z 75 proc. do 53 proc.), radio (z 41 proc. do 15 proc.), gazety codzienne (z 30 proc. do 13 proc.), dyskusje z krewnymi i znajomymi (z 19 proc. do 8 proc.), oraz książki, broszury i ulotki informacyjne (z 16 proc. do 2 proc.). Stabilny jest jedynie odsetek badanych pozyskujących informacje o UE z internetu. Ocena informacji dotyczących UE w polskich mediach Polacy w większości oceniają, że polskie media mówią o Unii Europejskiej tyle, ile trzeba (od 53 proc. w przypadku Internetu do 65 proc. w przypadku stacji telewizyjnych). Bardzo rzadko badani uważają, że o UE mówi się za dużo (od 4 proc. w przypadku prasy i stacji radiowych do 6 proc. w przypadku stacji telewizyjnych), częściej stwierdzają, że mówi się o niej za mało (od 9 proc. w przypadku Internetu do 22 proc. w przypadku stacji telewizyjnych). Jeśli chodzi o Internet, wysoki jest także odsetek odpowiedzi „trudno powiedzieć” (33 proc.), co wynika z mniejszego rozpowszechnienia tego medium. Kontekst Standardowy Eurobarometr jest badaniem cyklicznym, realizowanym co pół roku we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz w krajach kandydujących: Turcji, Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Islandii i Czarnogórze, a także na terytorium Cypru Północnego. Jego wyniki publikowane są w postaci ogólnodostępnych raportów. Raport zawiera wybrane wyniki badania Eurobarometru 76 zrealizowanego na zlecenie Komisji Europejskiej przez konsorcjum TNS Opinion & Social. W Polsce badanie to przeprowadzone zostało w dniach 5-20 listopada 2011 r., na reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 i więcej lat, techniką wywiadu bezpośredniego w domu respondenta. Pobierz pełną wersję raportu krajowego |