"112" wciąż nieznany |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska | ||||||||||||||||||
Czwartek, 13 Luty 2014 14:05 | ||||||||||||||||||
Większość Europejczyków wciąż nie jest pewna, pod jaki numer zadzwonić w razie nagłego wypadku za granicą. Według badania Eurobarometru przeprowadzonego pod koniec stycznia 2014 r. 49 proc. ankietowanych nie wie, że można skorzystać z numeru „112”, aby skontaktować się ze służbami ratunkowymi. Dotyczy to także osób regularnie podróżujących. W Polsce numer "112" rozpoznaje siedmiu na dziesięciu ankietowanych.
Najbardziej nieświadomi są Grecy (10 proc.) i Brytyjczycy (18 proc.). Wiedza o usłudze "112" upowszechniła się w Luksemburgu (80 proc.), Rumunii (71 proc.), Polsce i Bułgarii (70 proc.). Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Neelie Kroes skierowała w tym tygodniu do wszystkich krajowych rządów wezwanie do poprawy w ramach krajowych systemów 112 funkcji lokalizacji rozmówcy oraz dostępu osób niepełnosprawnych oraz do przeprowadzania kampanii reklamowych skierowanych do podróżnych. - Jestem zaniepokojona, że obywatele nie wiedzą o tak ważnej i podstawowej usłudze oraz że rządy krajowe nie robią więcej, aby ich o niej poinformować. UE uruchomiła tę usługę, a teraz inni muszą również wypełnić swoje obowiązki.
Pod numer 112 można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Pod tym numerem można uzyskać połączenie z właściwymi służbami ratunkowymi (miejscową policją, strażą pożarną, pogotowiem ratunkowym) w szeregu europejskich języków. Jest on dostępny 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Do 96 proc. obywateli (Szwecja) wie, że można stosować „112” we własnym kraju. Kontekst 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112, którego celem jest zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w Europie. W ostatnich latach Komisja Europejska współpracowała z biurami podróży w celu rozpowszechnienia informacji o numerze 112 wśród podróżujących po Europie. Komisja przygotowała także materiały promocyjne (w tym logo, plakaty, banery, quiz dla dzieci itp.), które mogą być wykorzystywane przez organy administracji publicznej lub wszelkie inne organizacje w celu zwiększenia znajomości numeru 112. Numer 112 funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (np. 999 lub 110). Dania, Finlandia, Malta, Holandia, Portugalia, Rumunia oraz Szwecja postanowiły przyjąć numer 112 jako swój jedyny lub podstawowy krajowy numer alarmowy. Numer 112 jest również używany poza UE m.in. w Szwajcarii, Czarnogórze i Turcji. Według sprawozdania z wdrażania numeru 112 przez państwa członkowskie:
Przydatne linki Strona internetowa 112 Załącznik: Do krajowych organów odpowiedzialnych za numer 112 Szanowni Państwo! Jak Państwu wiadomo, dzisiaj, 11 lutego, wypada szczególny dzień dla europejskiego numeru alarmowego 112. Jest to numer, pod który wszyscy obywatele europejscy mogą nieodpłatnie dzwonić, aby uzyskać pomoc od służb ratunkowych, np. pogotowia ratunkowego, straży pożarnej lub policji. Niestety numer 112 wciąż pozostaje nieznany zbyt wielu Europejczykom i nie mogę dziś powiedzieć, że jednolity europejski numer alarmowy jest dostępny dla wszystkich, działa w sposób skuteczny i jest stosowany przez wszystkich tych, którzy potrzebują pomocy w nagłych sytuacjach. Chciałabym przypomnieć Państwu, co postanowili unijni prawodawcy, w tym Państwa kraj jako część Rady, aby wspierać mobilność i bezpieczeństwo na całym terytorium UE: Lokalizacja rozmówcy: Kryteria dokładności lokalizacji rozmówcy powinny zostać ustalone przez państwa członkowskie, aby ratować życie oraz oszczędzać czas i środki przy uruchamianiu pomocy w nagłych sytuacjach. Równy dostęp dla wszystkich: Niepełnosprawni użytkownicy końcowi powinni mieć jednakowy dostęp do numeru 112 poprzez środki alternatywne wobec połączeń głosowych. Znajomość numeru 112: numer 112 pomaga tylko wtedy, gdy się go zna! Przepisy UE wymagają od państw członkowskich dopilnowania, aby obywatele byli odpowiednio informowani o istnieniu i korzystaniu z jednolitego europejskiego numeru alarmowego „112”, w szczególności poprzez inicjatywy skierowane do osób podróżujących. Pomimo tego obowiązku nasze najnowsze badanie wskazuje, że jedynie 41 proc. Europejczyków ma świadomość, że numer „112” działa w całej UE. W tej ostatniej kwestii podlegające mi służby wspierają organy krajowe przy produkcji materiałów wideo promujących numer „112”, które mogłyby stanowić podstawę kampanii reklamowej zorganizowanej w każdym z państw członkowskich: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SzVBBwHZtdA https://www.youtube.com/watch?v=CkuzDLJI1Dk&feature=player_embedded https://www.youtube.com/watch?v=tXDn7A7KLcE&feature=player_embedded Chciałabym również zwrócić Państwa uwagę na niedawne sprawozdanie Komitetu ds. Łączności z wdrożenia numeru 112[1], w którym wskazano, że jest jeszcze wiele do zrobienia, aby skutecznie wdrożyć ten numer w państwach członkowskich UE. Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o przekazanie podległym mi służbom, do dnia 30 marca 2014 r., informacji na temat Państwa planów w zakresie promocji i skutecznego wdrażania numeru 112[2]. Życzę Państwu bezpiecznego Europejskiego Dnia Numeru 112! Z poważaniem Neelie Kroes
|