Strategiczne inwestycje |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Czwartek, 15 Styczeń 2015 14:00 |
Kolejny krok w kierunku realizacji planu inwestycyjnego o wartości 315 mld euro. Komisja Europejska przedstawiła właśnie wniosek w sprawie utworzenia Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych. Powstanie on w ramach Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Celem funduszu będzie wspieranie inwestycji m.in. w sieci szerokopasmowe i energetyczne oraz w firmy zatrudniające do trzech tysięcy pracowników.
W zaledwie 50 dni od ogłoszenia swojego Planu inwestycyjnego dla Europy, mającego zwiększyć liczbę miejsc pracy i pobudzić wzrost gospodarczy, Komisja Europejska przyjęła wniosek prawodawczy w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), który zostanie ustanowiony w ramach bliskiego partnerstwa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI). Fundusz jest centralnym punktem przedstawionej przez przewodniczącego Jean-Claude'a Junckera ofensywy inwestycyjnej, która pozwoli uruchomić co najmniej 315 mld euro w postaci inwestycji prywatnych i publicznych w całej Unii Europejskiej. Będzie on wspierał przede wszystkim inwestycje strategiczne, m.in. w sieci szerokopasmowe i energetyczne, a także mniejsze przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 3 tys. pracowników. Wniosek przewiduje także utworzenie europejskiego centrum doradztwa inwestycyjnego, którego zadaniem będzie pomoc w wyborze projektów, ich przygotowaniu oraz realizacji w całej Unii. Ponadto dzięki wykazowi europejskich projektów inwestycyjnych inwestorzy będą lepiej orientować się w istniejących i przyszłych projektach. Przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker powiedział: - Obecna Komisja traktuje to poważnie. Przedstawiając wniosek w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych wywiązujemy się, wraz z naszym partnerem EBI, z obietnicy złożonej w listopadzie na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego. Podejmujemy ważny krok w kierunku przywrócenia obywatelom Europy pracy oraz pobudzenia gospodarki Unii. Liczę obecnie na polityczne przywództwo współprawodawców, Parlamentu Europejskiego oraz Rady, dzięki któremu dojdzie do szybkiego przyjęcia wniosku i tym samym uruchomienia funduszu do czerwca oraz do napływu nowych inwestycji. Tego właśnie oczekują obywatele Europy i w związku z tym nie mamy czasu do stracenia. Wiceprzewodniczący Jyrki Katainen, odpowiedzialny za miejsca pracy, wzrost, inwestycje i konkurencyjność,stwierdził:- Realizujemy istotę Planu inwestycyjnego dla Europy: Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych będzie wspierał projekty obciążone zwiększonym ryzykiem, dzięki czemu podejmowane będą inwestycje w państwach i sektorach, w których nowe miejsca pracy i wzrost gospodarczy są najbardziej niezbędne. Naszym następnym krokiem powinno być zwiększenie oddziaływania Planu inwestycyjnego dla Europy oraz osiągnięcie efektu narastających korzyści: więcej inwestycji prowadzących do lepszych i liczniejszych miejsc pracy oraz stabilnego wzrostu gospodarczego. W tym celu odwiedzam obecnie wszystkie państwa Unii Europejskiej, gdzie jak dotąd spotkałem się z pozytywnymi reakcjami, które motywują do działania. Wniosek Komisji obejmuje kilka elementów: 1. Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) EFIS jest głównym kanałem służącym uruchomieniu środków w wysokości co najmniej 315 mld euro w postaci dodatkowych inwestycji w gospodarkę realną w okresie najbliższych trzech lat. Środki z tego funduszu przeznaczane będą na finansowanie projektów obciążonych zwiększonym ryzykiem, co pozwoli zwiększyć oddziaływanie wydatków publicznych i uwolnić inwestycje sektora prywatnego. Fundusz zostanie ustanowiony w ramach Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), z którym Komisja będzie współpracować na zasadach strategicznego partnerstwa. Udział państw członkowskich W EFSI mogą uczestniczyć państwa członkowskie. Do udziału w funduszu mają prawo również osoby trzecie, takie jak krajowe banki na rzecz rozwoju lub agencje publiczne należące do państw członkowskich lub przez nie kontrolowane, podmioty z sektora prywatnego lub podmioty spoza Unii, pod warunkiem że obecni uczestnicy funduszu wyrażą na to zgodę. Warunki w ramach paktu stabilności i wzrostu Już w listopadzie Komisja zaznaczyła, że zapewni korzystne warunki w ramach paktu stabilności i wzrostu krajowym uczestnikom EFIS. W osobnym komunikacie opublikowanym dzisiaj przez Komisję na temat stosowania elastycznego podejścia w ramach istniejących przepisów paktu znajdują się dodatkowe wytyczne w tej kwestii. Komisja wyjaśnia w nim, że wkłady państw członkowskich do EFIS nie będą uwzględniane przy szacowaniu korekty budżetowej. Będzie to dotyczyć wszystkich państw członkowskich, a więc tych, które podlegają części naprawczej paktu, jak również jego funkcji zapobiegawczej. W przypadku państw korzystających z tzw. klauzuli inwestycyjnej współfinansowanie ze środków EFSI projektów lub platform inwestycyjnych będzie również odbywać się na korzystnych warunkach w ramach paktu. Zarządzanie EFIS Rada Sterująca będzie decydować o ogólnych kierunkach działania, formułować wytyczne w zakresie inwestycji, określać profil ryzyka, ustalać politykę strategiczną oraz przydział aktywów funduszu zgodnie z wytycznymi politycznymi Komitet inwestycyjny będzie odpowiadał przed Radą Sterującą. Jego zadaniem będzie analiza określonych projektów oraz decydowanie, który z nich otrzyma wsparcie ze środków EFSI, przy czym takie decyzje nie będą podejmowane według żadnych kwot dla obszarów geograficznych lub sektorów. W skład komitetu wchodzić będzie sześciu niezależnych ekspertów rynkowych oraz dyrektor zarządzający odpowiedzialny za bieżące zarządzanie EFSI. Dyrektor zarządzający i jego zastępca będą wyznaczani przez Radę Sterującą na wspólny wniosek Komisji i EBI. 2. Europejskie centrum doradztwa inwestycyjnego Europejskie centrum doradztwa inwestycyjnego, korzystające z obecnej wiedzy eksperckiej, będzie pojedynczym punktem kontaktowym dla całej UE pomagającym w wyborze projektów, ich przygotowaniu, realizacji oraz finansowaniu. Centrum będzie również doradzało, jak korzystać z instrumentów finansowych oraz partnerstw publiczno-prywatnych. 3. Przejrzysty wykaz europejskich projektów Dzięki przejrzystemu wykazowi europejskich projektów inwestorzy będą lepiej orientować się w istniejących i ewentualnych przyszłych projektach. Obecnie główną przeszkodą dla inwestycji jest brak informacji. Wykaz będzie regularnie aktualizowany, tak aby inwestorzy dysponowali rzetelnymi i aktualnymi informacjami przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Powołana przez Komisję i EBI wspólna grupa zadaniowa ds. inwestycji zidentyfikowała już około 2 tys. potencjalnych projektów o wartości 1,3 biliona euro. 4. Unijny fundusz gwarancyjny i wpływ na budżet UE We wniosku ustanawia się fundusz gwarancyjny UE, który będzie stanowić bufor płynności dla budżetu unijnego chroniący przed ewentualnymi stratami poniesionymi w ramach EFSI przy wspieraniu projektów. Do roku 2020 fundusz gwarancyjny osiągnie stopniowo wartość 8 mld euro za pośrednictwem płatności z budżetu UE. W związku z tym konieczna jest poprawka w budżecie UE na 2015 r., która pozwoli na stworzenie nowych niezbędnych pozycji w budżecie oraz na przeniesienie kwoty 1,36 mld euro w środkach na zobowiązania oraz 10 milionów euro w środkach na płatności do tych nowo utworzonych pozycji. Nie ma to wpływu na budżet UE na 2015 r. Płatności w wysokości 10 mln euro pozwolą na pokrycie kosztów administracyjnych europejskiego centrum doradztwa inwestycyjnego. |