Posłowie zaostrzają przepisy dotyczące reklam politycznych |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Piątek, 27 Styczeń 2023 18:24 |
Posłowie zaostrzają przepisy dotyczące reklam politycznych Posłowie do PE przyjęli liczne zmiany w przepisach dotyczących reklamy politycznej, aby wybory do Parlamentu Europejskiego były bardziej przejrzyste i odporne na ingerencje. Głosując we wtorek w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów nad projektem ustawy regulującej przejrzystość i ukierunkowanie reklamy politycznej, posłowie przyjęli swoje stanowisko wobec propozycji KE 31 głosami za, przy braku głosów przeciw i 9 wstrzymujących się. Ograniczanie strategii targetowania i sprawianie, że mikrotargetowanie należy już do przeszłości Zmiany wprowadzone do wniosku KE wymagają, aby dostawcy reklam mogli wykorzystywać wyłącznie dane osobowe wyraźnie podane do celów reklamy politycznej online. Stwarza to de facto zakaz mikrotargetowania, strategii wykorzystującej dane konsumenckie i dane demograficzne do identyfikacji zainteresowań konkretnych osób. Ponadto komisja wprowadziła cały szereg innych przepisów w celu dalszego uregulowania szerszej działalności związanej z targetowaniem, takich jak ogólny zakaz wykorzystywania danych nieletnich. Większa przejrzystość Do wniosku wprowadzono znaczne zmiany, aby umożliwić obywatelom, władzom, a także dziennikarzom łatwy dostęp do znacznie większej ilości informacji. Zostałoby również utworzone internetowe repozytorium zawierające wszystkie internetowe reklamy polityczne i powiązane dane. Znowelizowany tekst ułatwiłby uzyskanie informacji o tym, kto finansuje reklamę, ile za nią zapłacono i skąd pochodzą pieniądze. Opublikowana zostanie również informacja o tym, czy reklama została zawieszona z powodu naruszenia regulaminu, o konkretnych grupach odbiorców i jakie dane osobowe zostały w tym celu wykorzystane, a także o wyświetleniach i zaangażowaniu w reklamę. Posłowie chcą też przyznać dziennikarzom konkretne prawo do uzyskiwania takich informacji. Nowe sankcje w przypadku naruszenia zasad Posłowie wprowadzają możliwość nakładania okresowych kar za powtarzające się naruszenia oraz obowiązek zawieszenia przez dużych dostawców usług reklamowych na 15 dni świadczenia usług dla danego klienta w przypadku poważnych i systemowych naruszeń. Komisja jest uprawniona do wprowadzenia ogólnounijnych sankcji minimalnych. Przyjęty tekst wzmacnia również uprawnienia organów krajowych i umożliwia Europejskiej Radzie Ochrony Danych przejęcie dochodzenia w sprawie naruszenia i egzekwowanie przepisów. Posłowie proponują również zakazanie aktorom spoza UE możliwości płacenia za reklamy polityczne w UE. Kolejne kroki Tekst zostanie teraz przedstawiony na sesji plenarnej w dniach 1-2 lutego, aby uzyskać od całej Izby mandat negocjacyjny oparty na tym tekście. Następnie mogą rozpocząć się negocjacje między Radą a Parlamentem. Źródło (ang.): https://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/20230123IPR68616/meps-toughen-rules-on-political-advertising |