„Gotowi na 55”: wstępne porozumienie Rady i PE w sprawie stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Czwartek, 30 Marzec 2023 07:56 |
„Gotowi na 55”: wstępne porozumienie Rady i PE w sprawie stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych Posłowie do PE i szwedzka prezydencja Rady zgodzili się co do obowiązkowych krajowych celów w zakresie rozmieszczenia infrastruktury dla paliw alternatywnych dla samochodów osobowych i ciężarowych. We wtorek negocjatorzy Parlamentu i Rady osiągnęli wstępne porozumienie, które aktualizuje przepisy UE dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych. Ma na celu rozszerzenie rozmieszczenia stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania samochodów, ciężarówek, a nawet samolotów stacjonarnych oraz zbliżenie Europy do ambicji osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Stacje ładowania/tankowania W nieformalnym porozumieniu określono minimalne obowiązkowe cele krajowe w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych i zwrócono się do krajów UE o przedstawienie planów ich osiągnięcia. W trakcie negocjacji posłom udało się zapewnić, że do 2026 r. stacje ładowania samochodów o mocy co najmniej 400 kW będą musiały być rozmieszczone co najmniej co 60 km wzdłuż bazowej transeuropejskiej sieci dróg (TEN-T), a moc wyjściowa sieci wzrośnie do 600 kW do 2028 r. Uzgodniono wymóg posiadania stacji ładującej co 120 km dla samochodów ciężarowych i autobusów, ale stacje te powinny zostać zainstalowane na połowie głównych dróg UE do 2028 r. i mieć moc wyjściową od 1400 kW do 2800 kW w zależności od rodzaju drogi. Od 2028 roku uzupełnią go również dwie stacje ładowania samochodów ciężarowych na bezpiecznych parkingach. We wszystkich przypadkach niektóre wyłączenia dotyczące wdrażania miałyby zastosowanie do regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu. Negocjatorzy uzgodnili również, że do 2031 r. stacje tankowania wodoru wzdłuż bazowej sieci TEN-T będą rozmieszczone co najmniej co 200 km. Proste ładowanie i płatności Użytkownicy pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi będą musieli mieć możliwość łatwego i wygodnego płacenia w punktach ładowania lub tankowania (kartami płatniczymi, urządzeniami zbliżeniowymi lub w niektórych przypadkach kodem QR). Cena „paliw” będzie musiała być podana w przeliczeniu na kWh, minutę/sesję lub kilogram, być rozsądna, łatwo i wyraźnie porównywalna, przejrzysta i niedyskryminacyjna – czytamy w umowie. Posłowie zapewnili, że Komisja stworzy do 2027 r. unijną „bazę danych” dotyczącą paliw alternatywnych, aby zapewnić konsumentom informacje na temat dostępności, czasu oczekiwania lub cen na różnych stacjach. |