Komisja Europejska nakłada tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami z Chin
4 lipca, dziewięć miesięcy po wszczęciu z urzędu dochodzenia antysubsydyjnego, Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) z Chin.
Na podstawie dotychczasowego dochodzenia Komisja stwierdziła, że system produkcji pojazdów BEV w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej producentom pojazdów BEV w UE. W dochodzeniu zbadano również prawdopodobne konsekwencje i wpływ tych środków na importerów, użytkowników i konsumentów pojazdów elektrycznych w UE.
W ostatnich tygodniach zintensywfikowano konsultacje z chińskim rządem. Kontynuowane są kontakty na szczeblu technicznym w celu osiągnięcia rozwiązania zgodnego z WTO, które w odpowiedni sposób uwzględnia obawy wyrażone przez Unię Europejską. Każdy wynegocjowany wynik dochodzenia musi skutecznie przeciwdziałać stwierdzonym szkodliwym formom subsydiowania.
Indywidualne cła mające zastosowanie do trzech chińskich producentów objętych próbą są następujące:
• BYD: 17,4%;
• Geely: 19,9%;
• SAIC: 37,6%.
Inni producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegają średniemu ważonemu cłu w wysokości 20,8%. Cło dla pozostałych firm niewspółpracujących wynosi 37,6%.
Tymczasowe cła zaczną obowiązywać od dnia 5 lipca 2024 r. przez maksymalny okres czterech miesięcy. W tym terminie musi zostać podjęta ostateczna decyzja w sprawie ceł ostatecznych w drodze głosowania państw członkowskich UE. Po przyjęciu tej decyzji cła będą ostateczne na okres pięciu lat.
Źródło (ang.): https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_24_3630