KE koordynuje działania podejmowane przez krajowe organy ochrony konsumentów przeciwko przedsiębiorstwu Meta w związku modelem „zapłać lub wyraź zgodę” |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Wtorek, 23 Lipiec 2024 06:39 |
KE koordynuje działania podejmowane przez krajowe organy ochrony konsumentów przeciwko przedsiębiorstwu Meta w związku modelem „zapłać lub wyraź zgodę” 22 lipca sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów skierowała do Mety pismo w związku z obawami, że stosowany przez Metę model „zapłać lub wyraź zgodę” może potencjalnie naruszać unijne prawo ochrony konsumentów. Komisja koordynuje działania, które prowadzi francuska dyrekcja generalna ds. konkurencji, konsumentów i zwalczania nadużyć. Działania rozpoczęto w 2023 r., bezpośrednio po tym, jak Meta zwróciła się do konsumentów o dokonanie – z dnia na dzień – wyboru: subskrypcję Facebooka za opłatą albo udzielenie zgody na wykorzystywanie przez Metę ich danych osobowych w celu z wyświetlania im spersonalizowanych reklam, co pozwala przedsiębiorstwu na czerpanie z tego zysków (model „zapłać lub wyraź zgodę”). Organy ochrony konsumentów oceniły szereg elementów, które mogą stanowić wprowadzające w błąd lub agresywne praktyki, a zwłaszcza sprawdziły, czy Meta dostarczyła konsumentom z góry prawdziwych, jasnych i wystarczających informacji. Przeanalizowały, czy informacje te pozwalały konsumentom na zrozumienie konsekwencji, jakie podjęta przez nich decyzja o zapłaceniu lub wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów komercyjnych, miałaby na ich prawa jako konsumentów. Organy ds. ochrony konsumentów obawiają się ponadto, że wielu konsumentów mogło być narażonych na nadmierną presję, aby szybko dokonać wyboru między wspomnianymi możliwościami, w obawie, że natychmiast utracą dostęp do swoich kont i zgromadzonych kontaktów. Te skoordynowane działania sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów uzupełniają toczące się już inne procedury krajowe i unijne, odnoszące się do tego samego modelu. Obecne działania skupiają się przede wszystkim na ocenie praktyk Mety w świetle unijnego prawa ochrony konsumentów. Toczą się one niezależnie od prowadzonych obecnie przez Komisję dochodzeń przeciwko przedsiębiorstwu w związku ze stosowanym przez niego modelem „zapłać lub wyraź zgodę”, który może naruszać akt o rynkach cyfrowych, formalnego wniosku Komisji o udzielenie informacji na podstawie aktu o usługach cyfrowych oraz oceny prowadzonej przez irlandzką Komisję Ochrony Danych na podstawie ogólnego Dalsze działania Meta ma czas do 1 września 2024 r., aby udzielić odpowiedzi na pismo sieci współpracy w zakresie ochrony konsumenta i Komisji oraz zaproponować rozwiązania. Jeżeli Meta nie podejmie niezbędnych kroków, aby rozwiązać zgłoszone problemy, organy ds. ochrony konsumentów mogą podjąć decyzję o zastosowaniu środków egzekwowania prawa, w tym sankcji. Źródło i więcej informacji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_24_3862 |