Komisja nakazuje odzyskanie około 14 mln euro niemieckiej pomocy publicznej niezgodnej ze wspólnym rynkiem od portu lotniczego Frankfurt-Hahn i Ryanaira |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Wtorek, 10 Wrzesień 2024 18:29 |
Komisja nakazuje odzyskanie około 14 mln euro niemieckiej pomocy publicznej niezgodnej ze wspólnym rynkiem od portu lotniczego Frankfurt-Hahn i Ryanaira Komisja Europejska stwierdziła 9 września, że trzy niemieckie środki na rzecz Ryanair i portu lotniczego Frankfurt-Hahn są niezgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Niemcy muszą teraz odzyskać pomoc niezgodną ze wspólnym rynkiem, łącznie z odsetkami. Komisja stwierdziła również w odrębnej decyzji, że inne środki finansowania publicznego na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn, Haitec AG i Ryanair nie stanowią pomocy publicznej. Dochodzenie Komisji W październiku 2018 r. Komisja wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy finansowanie publiczne przyznane przez Niemcy portowi lotniczemu Frankfurt-Hahn i Ryanairowi było zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Dochodzenie Komisji objęło dwa środki na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn, a mianowicie: (i) gwarancję udzieloną przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat w odniesieniu do sprzedaży gruntu oraz (ii) zwrot działki do portu lotniczego Frankfurt-Hahn nabyte wcześniej przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat, przy czym port lotniczy Frankfurt-Hahn nie płacił żadnego odszkodowania. Komisja zbadała również cztery środki na rzecz Ryanair, a mianowicie: (i) dwie umowy marketingowe zawarte w latach 2005 i 2017 z krajem związkowym Nadrenia-Palatynat, (ii) trzy umowy o świadczenie usług portu lotniczego zawarte w latach 2013, 2015 i 2016 z portem lotniczym Frankfurt-Hahn , (iii) wsparcie szkoleniowe oraz (iv) dzierżawę załogi i szkoły pilotów oraz hali technicznej. Komisja stwierdziła, że następujące środki są niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa, a mianowicie: (i) zwrot do portu lotniczego Frankfurt-Hahn działki nabytej wcześniej przez kraj związkowy Nadrenia-Palatynat bez wypłaty przez port lotniczy Frankfurt-Hahn jakiejkolwiek rekompensaty; (ii) dwie umowy marketingowe pomiędzy krajem związkowym Nadrenia-Palatynat a Ryanairem; (iii) wsparcie szkoleniowe dla Ryanair. Stwierdzono, że objęte dochodzeniem środki wiążą się z pomocą państwa, w szczególności ponieważ środki (i) i (ii) uznano za niezgodne z warunkami rynkowymi, a środek (iii) dotyczy działalności gospodarczej; co nie spełnia żadnych podstaw zgodności, na które powołują się Niemcy. Źródło i więcej informacji (ang.): https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_4588 |