Prawa pasażerów linii lotniczych w raporcie Komisji Europejskiej |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Anna Jędrzejewska |
Piątek, 16 Maj 2014 10:59 |
Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący rozpatrywania skarg i egzekwowania praw pasażerów transportu lotniczego w Europie w latach 2010-2012. Z raportu wynika, że liczba skarg kierowanych do władz krajowych dotyczących odszkodowań i pomocy zmniejszyła się od pamiętnego roku 2010 (chmura pyłu wulkanicznego, zakłócenia spowodowane opadami śniegu). Linie lotnicze ukarane zostają jedynie w 1 proc. przypadków, ponieważ większość skarg regulowana jest bez konieczności uciekania się do takich środków w celu zapewnienia egzekwowania praw pasażerów. Skargi składane przez osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej dotyczące problemów w transporcie lotniczym utrzymują się na bardzo niskim poziomie i w takich przypadkach nie nałożono żadnej kary na linie lotnicze. Liczba skarg, jakie otrzymały krajowe organy wykonawcze (odszkodowania i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów) wyniosła 91 726 w 2010 r., 52 675 w 2011 r. i 56 478 w 2012 r. Liczba skarg, jakie otrzymały krajowe organy wykonawcze (prawa osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą) wyniosła 128 w 2010 r. i 111 w 2011 r. Liczba ta wzrosła do 275 w 2012 r. jednak wzrost ten jest efektem uwzględnienia danych dotyczących Zjednoczonego Królestwa, które nie pojawiały się wcześniej. Raport Komisji dostępny na stronie: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/swd%282014%29156.pdf Dalsze działania 13 marca 2013 r. Komisja zaproponowała pakiet środków w celu zapewnienia, by pasażerowie linii lotniczych mieli nowe i lepsze prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży, jeżeli utknęli na lotnisku, a także do usprawnionej procedury składania skarg i do skuteczniejszych środków wykonawczych. Wniosek ten jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie. |